mandag 18. januar 2010

BAMSEGUTTS ODÉ

Jeg kjørte med NSB i dag.

Jeg kjørte med NSB.

Toget gikk.

Det klikket i spor. Det klakket i jord.

Jeg kjørte med NSB

Hui – hvor det fór.


En rødmende konduktør gikk ruten.

Rød i halsen

Stram om snuten.

Blåøyd og brillet.

Ren i tøyet og nystrøket skjorte,

Lignet han mer på en guttunge

Som savnet en bamse

som var blitt borte.


Jeg kjørte med NSB.

Den gode gamle.

Den treige og raske,

Klikkende klakkende

Over sporet

Den rødmende konduktøren

stoppet

Midt i sin rute

Da toget hoppet

Og fortalte,

Nei, ordene sprutet

Og han nesten tutet,

på en passasjer,

som var denne en pute

Den ene klangen tok den

andre

Klager, sorger og smerte

om medias spark

fra høyre og venstre

Og venstre og høyre,

til konduktøren sa han

følte seg som

det dyret som kom i togets spor,

Den elgen som omkom

faktisk ifjor

på Hedmarkens hvite sne

Han kunne hverken høre

eller se

hjertet blødde, og han

rødmet enda mer

enn det normale,

og han delte med vognen

den triste sang

om en kunde

fra Rygge

som ga ham på tygga

Med et grusomt ønske om

at bamsegutt

skulle få en tragisk men

Langsom slutt.

Da var det jeg så det

Den triste skjebne

Til alle de rødmende, tynne og fete

gutter og jenter

som jobber for NSB

gjennom grønnkledde åkrer

og i isende sne

natt og dag

hele året

uansett føre

- TENK AT DE GJØR DET?

- TENK AT DE GJØR DET?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar